יום שבת, 1 בינואר 2011

רשלנות בקידום אתרים

לאור ריבוי מקרי רשלנות בקידום אתרים, אשר נראים לאחרונה במחוזותינו, אנו מביאים לקוראינו סדרת מאמרים המפרטים על האפשרויות הפתוחות בפני מי שנפגע בעקבות רשלנות בקידום אתרים.
במאמר ראשון זה נסקור את התופעה באופן כללי ונסביר מהי בעצם רשלנות בקידום אתרים.

מהו בדיוק קידום אתרים (על קצה המזלג)?

קידום אתרים בגוגל או בשאר מנועי החיפוש באינטרנט הוא תחום אשר צובר תאוצה רבה בשנים האחרונות. בעלי עסקים רבים הבינו כבר מזמן שניתן להגדיל את כמות המכירות של עסקיהם, באמצעות אתר אינטרנט שבנוי בצורה נכונה וממוקם בראש תוצאות החיפוש בגוגל המילות החיפוש הרלוונטיות לתחום עיסוקם.
על מנת להביא אתר לאחד מן המיקומים הגבוהים בתוצאות החיפוש בגוגל, צריך לעבוד קשה ולהתאימו לדרישות המחמירות של מנוע החיפוש הפופולארי בעולם. לצורך כך, התפתח לו מקצוע יחסית חדש בעולם הנקרא "קידום אתרים" או באנגלית Search Engine Optimization (SEO) . מדובר למעשה במקצוע אשר העוסקים בו, יודעים בכל רגע נתון מהן הדרישות המחמירות של מנוע החיפוש מאתרי אינטרנט בעולם, לפיהן נקבע דירוג תוצאות החיפוש המופיעות לכולנו לאחר כל חיפוש שאנו עורכים בגוגל.

כיצד ניתן לדעת מתי מדובר במקרה של רשלנות בקידום אתרים?

כאשר גוגל מזהה, כי אתר מסוים אינו עומד בקריטריונים המחמירים שמפורסמים על ידו מידיי תקופה, אותו אתר עלול להיענש ע"י גוגל במגוון סוגי עונשים שונים לרבות הוצאתו של האתר מתוצאות החיפוש לחלוטין.
מקדם אתרים מקצועי, יודע כיצד לקדם את אתר האינטרנט עליו הוא עובד, בצורה שלא תכלול ביצוע פעולות האסורות עפ"י גוגל. אולם, למרבה הצער לאחרונה אנו עדים למספר רב של גופים ואנשים, אשר מציגים עצמם כמקדמי אתרים מקצועיים, למרות שאינם כאלה. הסיבה להופעת מקדמי אתרים בלתי מקצועיים היא פשוטה. מחד, תחום קידום אתרים כיום אינו מפוקח ע"י גוף אחראי כלשהו ולמעשה לאדם הפשוט מן הרחוב כמעט ואין ידע מהותי כלשהו בנוגע לתחום זה. מאידך מדובר בתחום המגלגל סכומי כסף נכבדים מידיי שנה. חברו את שתי עובדות אלו יחד וקבלו תחום המאפשר חדירה של גורמים בלתי מקצועיים לתוכו, רק על מנת לזכות בכסף קל ומהיר שמשולם להם ע"י בעלי אתרים תמימים, בעבור הבטחות חסרות כל בסיס להביא את אתריהם למקום הראשון בגוגל במילים המבוקשות והתחרותיות ביותר הקיימות.
אותם מקדמי אתרים, אשר לרוב מציעים את שירותיהם תמורת תשלום נמוך בהרבה מן הנדרש בשוק (אבל עדיין סכום נאה לכל דבר), מבצעים לעיתים את עבודת קידום האתרים בצורה הכוללת פעולות האסורות בתכלית האיסור ע"י גוגל. בתחילה, עבודתם נראית כמניבה פרי והאתרים עליהם הם עובדים עושים חייל בתוצאות החיפוש. זמן קצר לאחר מכן, אתרים אלו מגיעים למיקומים גבוהים ביותר ולעיתים אף למקום הראשון בתוצאות החיפוש ונראה כאילו מדובר במעשה קסם של ממש.
אולם, למרבה הצער, שמחתם של בעלי האתרים המקודמים ע"י מקדמי אתרים רשלניים ובלתי מקצועיים אלו, בדרך כלל מוקדמת מדי, שכן עד מהרה גוגל מזהה שנעשתה פעילות קידום אתרים אסורה בהקשר לאתרים אלו, וכהרף עין אותם אתרים פשוט צונחים בתוצאות החיפוש במקרה הטוב או נעלמים בכלל מן האינדקס במקרה הרע.
קידום אתרים בשיטות האסורות ע"י גוגל מהווה רשלנות לכל דבר ועניין (רשלנות בקידום אתרים). כמו בכל מקרה של רשלנות, לרבות מקרים של רשלנות רפואית, רשלנות עורכי דין, רשלנות מהנדסים וכד', גם במקרה של רשלנות בקידום אתרים, יכול יהיה בעל האתר שנפגע, לתבוע ממקדם האתרים הרשלן, פיצוי מתאים על הנזקים הכלכליים שנגרמו בעקבות הפגיעה במיקום האתר בתוצאות החיפוש.

דוגמה לנזק בעקבות רשלנות בקידום אתרים

עסקים רבים עובדים כיום באמצעות מכירות ושיווק באינטרנט. ישנם אתרים אשר בזכות האינטרנט בכלל וגוגל בפרט, מגלגלים סכומי כסף נכבדים ביותר המגיעים למאות אלפי שקלים ואף למעלה מכך. לפיכך, עלול להיווצר מצב שבו אפילו אתר שמרוויח בעזרת חשיפתו למיקום גבוה בתוצאות החיפוש בגוגל, סך נמוך יחסית של 20,000 ₪ לחודש במכירות, יסבול מנזק ממשי אם יוסר מתוצאות החיפוש של גוגל לתקופה של חודש אחד בלבד. עכשיו שערו לעצמכם מה יהיה גובה הנזק אם אותו אתר ייענש למשך מספר חודשים או יוסר לחלוטין מתוצאות החיפוש? או אף גרוע מכך, אם יהיה מדובר באתר המגלגל 200,000 ₪ בחודש במכירות.
מקדם אתרים רשלן חייב לזכור שמעשיו עלולים לחשוף אותו לתביעות בסך של מאות אלפי שקלים על כל אתר שנענש ע"י גוגל ומכירותיו נפגעו בעקבות כך. עובדה וזו והעובדה שברוב המקרים העוסקים בקידום אתרים אינם מבוטחים בביטוח אחריות מקצועית כלשהו, משמעותן סיכון אדיר עבורם. איש לא היה רוצה לגלות בוקר בהיר אחד שהוגשה נגדו תביעת נזיקין על סך של מאות אלפי שקלים בעקבות כך שהיה מעורב בקרה של רשלנות בקידום אתרים. תביעה שכזו עלולה לגרום להביא לקריסה של עסקיו של מקדם האתרים הרשלן כמו גם של חייו באופן כללי.

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

אנחנו חברת
בניית אתר
מציע שרות
קידום אתר
וגם
בניית אתר מקצועי ולא ידענו שיש רשלנות בתחום הזה.